Výstupy a zdroje

Platformy a aplikace pro sdílení dat při výuce: 

Mentimeter - https://www.mentimeter.com/app/home

Mentimeter je online nástroj pro interaktivní prezentace a sběr názorů od publika. Umožňuje
prezentujícímu vytvářet různé typy otázek, například otázky s výběrem možností, otázky s otevřenou
odpovědí, otázky s hodnocením či hlasování. Po zodpovězení otázek účastníky jsou výsledky
zobrazeny na obrazovce v reálném čase, což umožňuje okamžitou zpětnou vazbu a interakci mezi
prezentujícím a publikem. Mentimeter se často používá v oblasti vzdělávání, obchodu, marketingu a
při různých konferencích a workshopech.

Jamboard - https://jamboard.google.com/
Jamboard je nástroj pro online spolupráci, který umožňuje uživatelům sdílet myšlenky, vytvářet
koncepční mapy, organizovat nápady a vizualizovat brainstormingové relace. Je to interaktivní virtuální tabule, která umožňuje uživatelům psát, kreslit, vkládat obrázky a texty a dávat dohromady různé prvky, aby vytvořili ucelené prezentace.
Jamboard se často používá pro prezentace, vzdělávací aktivity, designové procesy, marketingové kampaně, inovativní
brainstormingové relace a mnoho dalších situací, kde je zapotřebí spolupráce v reálném čase a organizace myšlenek.
Jamboard může být také velmi užitečný pro vzdálené vzdělávání a online spolupráci, protože umožňuje studentům a učitelům sdílet nápady a pracovat společně na projektech, aniž by byli ve stejné fyzické místnosti. Jamboard je součástí
Google Workspace (dříve G Suite) a je k dispozici zdarma pro uživatele s účtem Google.

Paddlet - https://cs.padlet.com/
Paddlet je nástroj pro vzdělávání, který učitelé mohou využít pro vytváření interaktivních prezentací,
digitálních nástěnek, diskusních fór a dalších aktivit pro své studenty. Paddlet umožňuje učitelům snadno
sdílet obsah a materiály se svými studenty a také umožňuje studentům interaktivně spolupracovat na
různých projektech a aktivitách. Paddlet může být využit pro různé účely v učebně,
včetně:
• Vytváření digitálních nástěnek pro sdílení informací s žáky
• Vytváření interaktivních prezentací s videi, obrázky a texty
• Organizování online diskusí a fór pro podporu spolupráce a sdílení nápadů
• Vytváření digitálních portfolií pro sledování pokroku studentů a hodnocení výkonu
• Sběr zpětné vazby od studentů a hodnocení jejich práce.
Celkově lze říci, že Paddlet je užitečný nástroj pro učitele, kteří chtějí vytvořit interaktivní a angažující
prostředí v učebně, a to prostřednictvím digitálních aktivit a materiálů.

Garticphone - https://garticphone.com/cs/lobby
Učitelé mohou využít nástroj Garticphone k podpoře výuky jazykových dovedností, tvořivosti a spolupráce
studentů. Garticphone je webová aplikace, která kombinuje hru v telefonu s kreslením.
Učitelé mohou využít Garticphone jako způsob, jak podpořit studenty v praktickém používání cílového
jazyka a rozvíjet jejich schopnosti komunikovat a vyjadřovat se v jazyce. Tato aktivita také podporuje
spolupráci a tvořivost studentů, kteří se snaží vytvořit co nejlepší kresbu a přesně vyjádřit věty a fráze v
cílovém jazyce.

Baamboozle - https://www.baamboozle.com/sign-in
Baamboozle je nástroj, který slouží učitelům k vytváření vzdělávacích her a kvízů, které mohou
použít pro vylepšení výuky a zábavnější formu procvičování učiva.
Baamboozle nabízí mnoho předpřipravených šablon, ze kterých učitelé mohou vybírat a upravovat je podle
svých potřeb. Tímto způsobem mohou vytvářet interaktivní hry a kvízy zaměřené na různé oblasti
učiva, jako jsou například jazyky, matematika, historie a další.
Využitím nástroje Baamboozle mohou učitelé vytvářet různé druhy her a kvízů, jako jsou například
otázky a odpovědi, hledání slov, křížovky a další. Tyto hry a kvízy mohou být použity pro procvičování
učiva, testování znalostí, získávání zpětné vazby a podporu spolupráce mezi studenty.
Baamboozle také umožňuje učitelům sdílet své vytvořené hry a kvízy s ostatními učiteli nebo
studenty, což může přinést další inspiraci a zábavné formy procvičování učiva.

Actionbound - https://en.actionbound.com/
Actionbound je nástroj pro tvorbu a realizaci interaktivních exkurzí, her a vzdělávacích aktivit,
který mohou učitelé využívat pro různé účely. Mezi hlavní využití patří:
1. Tvorba interaktivních exkurzí - učitelé mohou vytvářet pro studenty exkurze, které obsahují
různé stanoviště a úkoly, které musí studenti splnit.
2. Vzdělávací aktivity - učitelé mohou vytvářet vzdělávací hry, kvízy, hádanky a další aktivity,
které pomáhají studentům procvičovat a zdokonalovat si své vědomosti v různých oblastech.
3. Virtuální zážitky - učitelé mohou vytvářet virtuální zážitky, které umožňují studentům prožít
simulované situace, jako například historické události, vědecké experimenty a další.
4. Týmové hry - učitelé mohou vytvářet týmové hry, které umožňují studentům spolupracovat a soutěžit
s ostatními.
Actionbound má několik omezení, která by mohla být relevantní pro určité použití a potřeby:
1. Nutnost mobilního zařízení - Pro spuštění a použití Actionboundu musí studenti a učitelé mít mobilní
zařízení, které může být pro některé uživatele problémem.
2. Potřeba aplikace - Ačkoli Actionbound má i webovou verzi, pro využití některých funkcí je
nutné mít aplikaci nainstalovanou na mobilním zařízení.
3. Omezení volné verze - Zdarma lze vytvořit a používat pouze dva "Boundy" (exkurze) a v rámci
toho je také omezené množství možností a funkcí, což může být pro některé uživatele omezující.
4. Potřeba dobré internetové připojení - Pro použití Actionboundu je nutné mít stabilní internetové
připojení. Pokud není k dispozici spolehlivé připojení, mohou být aktivity a hry v rámci
nástroje Actionbound zpomalené nebo nefunkční.
5. Omezení při tvorbě her - Učitelé by mohli narazit na omezení při tvorbě her, pokud hledají
specifické funkce a možnosti, které nástroj Actionbound nenabízí.

TedEd - https://ed.ted.com/educator
TedEd je vzdělávací platforma, která slouží učitelům k vytváření interaktivních výukových lekcí a
prezentací. TedEd obsahuje video lekce, které jsou vytvářeny experty v daných oblastech a jsou
doplněny o interaktivní prvky, jako jsou otázky, diskuse, kvízy a další materiály, které podporují
interaktivní a zábavnou výuku. Učitelé mohou používat TedEd k vytváření vlastních
lekcí a prezentací, které jsou přizpůsobeny jejich konkrétním potřebám a cílům. TedEd také umožňuje
učitelům sledovat pokrok studentů, získávat zpětnou vazbu a vyhodnocovat výsledky, což pomáhá
učitelům vytvářet efektivní výukové plány. Další výhodou TedEd je, že učitelé mohou sdílet své
lekce s ostatními učiteli a studenty z celého světa, což umožňuje spolupráci a sdílení znalostí. TedEd je také
zdarma a nabízí mnoho různých výukových materiálů, které jsou dostupné pro všechny uživatele.

Další aplikace:

https://app.genial.ly/templates/home

https://www.canva.com/

 

Inovativní výukové metody


Převrácená třída
V tradičním školním prostředí je výuka často založena na klasickém modelu výkladu a výuky, kde učitel
stojí před třídou a prezentuje látku prostřednictvím přednášek. Domácí úkoly a cvičení k řešení problémů
se následně provádějí nezávisle mimo vyučovací hodiny. Převrácená třída však mění toto tradiční pořadí
událostí.
V převrácené třídě se učební proces obrací naruby. Vzdělávací materiály a obsah výuky jsou studentům
předány před samotnou výukovou hodinou prostřednictvím online přednášek, videí nebo čtení, ke kterým
mají studenti přístup a mohou si je prohlížet podle svého vlastního tempa. Tato flexibilita také pomáhá
studentům, kteří mohou z jakéhokoli důvodu chybět na hodině, aby si stále osvojili obsah přednášky.
Samotná třída je pak věnována aktivnímu učení a interakci. Studenti se zapojují do řešení problémů, pracují
s případovými scénáři a vedou interaktivní diskuse, a to vedeni učitelem. Na rozdíl od tradičního modelu,
kde se domácí úkoly provádějí mimo školní prostředí, je učitel k dispozici ve třídě, aby zodpovídal otázky
studentů, kteří se snaží aplikovat nové poznatky a koncepty.
Převrácená třída přináší inovativní přístup k výuce a umožňuje studentům aktivnější zapojení do procesu
učení a lépe si přizpůsobit vzdělávací tempo svým potřebám. Je to metoda, která může posílit interaktivní a
efektivní výuku.

Jigsaw – skládačka
Metoda skládačky je pedagogickou technikou, kterou většina z nás pravděpodobně zná alespoň z jedné své
vlastní zkušenosti. Stejně jako vytváření skládačky z jednotlivých dílků, i ve vzdělávání lze využít techniku
skládačky ke skládání poznatků a konceptů do uceleného celku. Zde je postup, jak tuto techniku využít:
1. Rozdělte své studenty do menších skupin, ideálně s ohledem na počet dílků skládačky.
2. Každé skupině přiřaďte podtéma nebo podkategorii hlavního tématu, které chtějí prozkoumat.
3. Ukažte jim cestu, jak zkoumat dané téma a rozvíjet své myšlenky. Mohou využívat různé zdroje a
metody.
4. Každá skupina by měla sdílet své zjištění s ostatními, aby tak vytvořila celkový obraz, který
obsahuje veškeré znalosti na dané téma.
5. Volitelně můžete uspořádat sezení se zpětnou vazbou, kde studenti mohou hodnotit a komentovat
práci jiných skupin.
Pokud vaše třída již získala dostatečnou zkušenost s týmovou prací, můžete téma dále rozdělit na menší
informační bloky. Každý blok může být přidělen jednomu studentovi, aby mohl pracovat samostatně na
získání informací, které později může sdílet se svými spolužáky.
Příklady témat pro skládačku mohou zahrnovat:
 ESL skládačka: Zde můžete zvolit téma jako "počasí". Skupiny by poté hledaly sadu přídavných
jmen, která jim umožní diskutovat o ročních obdobích, popisovat počasí a formulovat věty
související s počasím v různých situacích.
 Aktivita skládačky životopisu: Vyberte veřejně známou osobnost nebo fiktivní postavu a požádejte
studenty, aby shromáždili informace o jejich životě. Můžou se zaměřit na základní informace,
významné události z dětství a dospívání, a významné přínosy této postavy do své oblasti.
 Skládačka historie: Studenti mohou číst texty o historické události, například druhé světové válce,
a sbírat informace o různých aspektech této události, jako jsou významní političtí aktéři, hlavní
vojenské události, klíčové momenty, časová osa, předválečné události, vyhlášení války, průběh
války a další relevantní informace.
Tímto způsobem lze výuku zábavně a interaktivně strukturovat, což napomáhá studentům lépe chápat a
zapamatovat si složité koncepty a témata.

Kinestetické učení
Kinestetické učení je pojetí učení pohybem. Učitelé se mohou při prezentaci pohybovat po třídě a
používat gesta rukou, aby zaujali studenty vizuálně a kinesteticky. Mohou také povzbuzovat studenty k
pohybovým aktivitám, kde se mohou pohybovat a uplatnit svou kreativitu. Zde je několik nápadů:
1. Kreslení: Mnoho studentů rádo kreslí nebo maluje a učitelé mohou tuto aktivitu zařadit do
výuky, aby učení bylo příjemné. Studenti mohou mít možnost rozvíjet nápady a používat různé
barvy a nástroje, aby své nápady proměnili ve skutečnost.
2. Herectví: Studenti, zejména malé děti, mohou zažít vzrušující čas rozvíjení a hraní rolí v
divadelních představeních. To může být skvělý nápad pro implementaci kinestetického učení ve
skupinových projektech.
3. Stavění: Stavění konstrukcí z kostek, hraček nebo jiných materiálů může studentům pomoci
rozvíjet koordinaci rukou a očí a analytické myšlení. Může to být také zábavný způsob, jak se
ve třídě soustředit.
4. Hraní: Tradiční formou kinestetického učení je sportování a mnoho škol má hodiny tělocviku,
kde mohou studenti vynaložit energii a trávit čas venku. Ve třídě můžete mít také vzdělávací
sportovní hry, kde se studenti mohou pohybovat a učit se současně.

Gamifikace
Gamifikace je využívání herních principů a mechanismů v mimoherním prostředí. Hra může mít pozitivní
vliv na učení tím, že podněcuje kreativitu při práci, zvyšuje motivaci a posiluje sociální pouta mezi
účastníky. Žákovi je poskytována okamžitá zpětná vazba a stanovovány dosažitelné cíle, což ho podněcuje
k většímu úsilí. Začleněním prvků gamifikace do výuky lze vytvořit prostředí, které lépe motivuje ke studiu
a tím i zvyšuje jeho účinnost.
3 hry, které studentům pomohou s výzkumnými a studijními dovednostmi:
1. Soutěž ANO/NE
Tato aktivita může být užitečným nástrojem pro studenty při zlepšování jejich studijních dovedností
a rychlé analýze informací, což je obzvláště cenné při přípravě na testy. Pro tuto hru si na tabuli
nebo projekční plátno nakreslíte dva kruhy, jeden označený jako "Ano" a druhý jako "Ne".
Studenty rozdělíte do dvou týmů a pak zavoláte jednoho zástupce z každého týmu. Tito zástupci
budou poslouchat různá prohlášení a budou se snažit rozhodnout, zda jsou pravdivá ("Ano") nebo
nepravdivá ("Ne"). První student, který klepne na kruh se správnou odpovědí, získá bod pro svůj
tým. Tímto způsobem mohou studenti zlepšovat svou schopnost rychle vyhodnotit informace a
provádět kritickou analýzu, což je dovednost, která jim může pomoci při zkouškách.
2. Kategorie
Během této hry studenti využívají své znalosti k tomu, aby se naučili propojovat jednotlivé pojmy.
Zadáte témata a související kategorie a poté nasměrujete studentské týmy, aby vymyslely slova s
nimi spojená, která začínají náhodně vybraným písmenem.
Jedním tématem může být například „vesmír" a související kategorie mohou být „planety". Pokud
je přiřazené písmeno "M", planeta může být Mars. Může být užitečné navrhnout bodový systém
založený na různých parametrech, jako je složitost slova.
3. Uhádni slovo
Během této hry na čas si studenti mohou procvičit své soustředění a komunikační dovednosti při
studiu učebního materiálu. Na malém papírku napíšete několik výrazů nebo jmen a každému
přiřadíte určitý počet bodů.
Při práci v týmech si jeden žák vybere slovo a dá svým spoluhráčům vodítka, aniž slovo vyslovil.
Cílem hry je identifikovat co nejvíce slov. Tým, který jich má po 60 sekundách nejvíce, vyhrává
kolo.

3 hry na zlepšení paměti:
1. Zapamatujte si předměty
Tato hra může být poutavým způsobem, jak představit nový předmět se spoustou relevantních
materiálů. Položíte alespoň 15 různých předmětů na stůl a studenti je v určitém časovém rámci
prostudují.
Poté předměty zakryjete a požádáte studenty, aby si o nich vzpomněli na určité podrobnosti a
vysvětlili, jaký účel by mohly plnit. Můžete také nechat studenty prohlížet obrázky na plátně
projektoru.
2. Dokončete větu
Tuto hru můžete použít ve výuce k procvičení soustředění. Půlku věty napíšete na tabuli, např.
„Odjíždím na dovolenou a přivezu", následuje prázdné místo pro druhou polovinu.
První student přidá do seznamu položku, například „Odjíždím na dovolenou a vezmu si svého psa".
Poté každý student zopakuje všechna předchozí sčítání, než zařadí své vlastní.
3. Nahraďte číslo
Během této hry si studenti mohou procvičit soustředění a naučit se důležité číselné sady. Vyberete
si jedno číslo a nahradíte ho zvukem nebo slovem jako „cinkání" nebo „bzučení".
Poté studenti přečtou čísla nahlas a místo vybraného čísla použijí náhradu. Pokud student řekne
číslo místo náhrady, vypadá ze hry, dokud nezačne další kolo.

6 her pro zlepšení komunikačních dovedností a týmové práce:
Jak vytvořit týmy?
- Studenti se seřadí od nejvyššího po nejnižšího nebo podle měsíce narození – bez mluvení.
- Zpívají píseň a seskupují se podle hudebních stylů.
- Student si vybere zvíře a pokusí se znázornit ho zvukem a musí najít partnera se stejným nebo
podobným zvířetem.
1. Šarády
Ve hře šarády mohou studenti studovat slovní zásobu a naučit se mluvit na veřejnosti pomocí
jednoduchého cvičení. Jeden student provádí akce nebo pohyby spojené se slovem, zatímco jeho
spolužáci je nahlas hádají. Osoba, která uhodne správnou možnost, obdrží další slovo k provedení.
Pokud je například slovo „debata", pak by student mohl simulovat výměnu názorů s jinou osobou.
Prvek týmové práce můžete přidat tak, že třídu rozdělíte do skupin a nasměrujete je, aby pouze
hádali slova pro ostatní členy jejich týmu.
2. Jeopardy
V této soutěži se studenti mohou naučit týmovou práci a zkontrolovat obsah lekce získáváním
bodů. Otázky napište na kartičky a na druhé straně uveďte body podle obtížnosti obsahu.
Rozdělte karty do kategorií a umístěte je na obrazovku nebo tabuli, kde si týmy mohou vybrat a
pokusit se odpovědět. Jednou kategorií mohou být například složitější abstraktní výrazy a její
500bodová karta má více kroků, zatímco 100bodová karta jich má velmi málo.
3. Pavoučí síť
Tuto hru můžete použít k tomu, abyste povzbudili studenty k mluvení a navázání lepších vztahů.
První student vezme klubko příze a popíše situaci, kdy vyřešil nějaký problém a naučil se něco
nového.
Poté podrží konec provázku a dá nebo hodí klubko jinému studentovi, který sdílí svou vlastní
situaci. Když skončí, přidrží se provázku příze a klubko si znovu předají, čímž vytvoří fyzickou
reprezentaci spojení s ostatními lidmi ve formě pavoučí sítě.

4. Společné kreslení
V této aktivitě se studenti mohou naučit týmové dovednosti a vyjádřit svou kreativitu. Každému
studentovi poskytnete list papíru a psací náčiní a poté je nasměrujete, aby ve stanoveném časovém
rámci nakreslili obrázek.
Poté student předá svůj výkres dalšímu spolužákovi a pokračuje v kreslení někoho jiného. To
pokračuje, dokud student neobdrží své originální umělecké dílo, které popíše zbytku třídy.
5. Definice slova
V této hře vyberete slovo a poprosíte studenty, aby napsali na kousek papíru, co si myslí, že slovo
znamená.
Přečtete si definice nahlas a necháte studenty hlasovat o tom, která možnost je s největší
pravděpodobností správná.
6. Skupiny
Jeden ze studentů jde ven, ostatní se dohodnou, podle čeho se rozdělí do skupin (může to být nošení
brýlí, oblíbená hudba atd.). Student, který byl venku, se vrátí a snaží se otázkami uhodnout, podle
čeho jsou rozděleni.
2 hry, které zlepšují dovednosti při řešení problémů:
1. Tajný vyšetřovatel
Tuto hru můžete použít k výuce dovedností deduktivního uvažování. Vyberete jednoho studenta
jako vyšetřovatele a ten opustí místnost. Jiného vyberete jako tajného vůdce. Studenti vytvoří
uprostřed místnosti kruh. Tajný vůdce koordinuje ostatní v akci, jako je tleskání nebo zpívání slov,
která mění každých 30 sekund. Když se vyšetřovatel vrátí do místnosti, jejich úkolem je určit, kdo
je tajným vůdcem.
2. Soutěž v koordinaci
V této soutěži se studenti mohou naučit týmové práci a procvičit si řešení problémů. Rozdělte
studenty do skupin a dejte jim plastové kelímky, gumičku a provázek.
Studenti přivážou na gumičku kousky provázku, jeden pro každého člena týmu, a poté gumičku
omotají kolem kelímku. Jejich cílem je vymyslet způsob, jak zvednout kelímky pomocí provázků
jako tým a naskládat je do určitého tvaru, např. pyramidy.

Hraní rolí
Hraní rolí je skvělý způsob, jak přimět své studenty k procvičování cizího jazyka. Simulují reálné
situace a umožňují jim předvádět to, jak by se v reálné situaci zachovali.
1. Telefonní rozhovor
Mluvení po telefonu se liší od rozhovoru tváří v tvář, protože člověk se při komunikaci spoléhá
pouze na jazyk. Nechte studenty, kteří cvičí, sedět zády k sobě, aby se museli více soustředit.
2. Pracovní pohovor
Práce je obvykle dobré téma pro začátek při výuce dospělých. Mnozí se učí cizí jazyk, aby zlepšili
své kariérní vyhlídky. Dobrým nápadem by bylo, aby měl tazatel k dispozici seznam stanovených
otázek a studenti si je mohli předem nastudovat. Chcete-li to udělat pro zábavné variace, nechte
své studenty popovídat o podivných nebo neobvyklých pozicích, jako je astronaut, čtenář počasí
na zpravodajském kanálu nebo manipulátor hadů v zoo.
3. Hádka mezi sousedy
Opět je to nová příležitost, jak se naučit různé druhy slovní zásoby. Někdo možná uprostřed noci
pouští hudbu příliš nahlas a ruší zbytek paneláku. Hádka může být klidně absurdní i směšná,
hlavně, když studenti mluví a používají jazyk správně.

Vyprávění příběhů
Vyprávění příběhů je skvělým způsobem, jak umožnit studentům se svobodně a tvořivě se
vyjadřovat.
1. Sdílení osobního života
Požádejte studenty, aby každý nakreslil obrázek na téma Mé poslední prázdniny. Obrázky
zamíchejte v krabici. Každý student si vytáhne jeden obrázek a zkusí povědět to, co si myslí, že
se na dovolené stalo. Poté ten, co obrázek nakreslil, řekne, co se stalo opravdu.
2. Příběhy z obrázků
Vyzvěte studenty, aby přinesli obrázky svých oblíbených hvězd z časopisu. Pak na tabuli napište
různá slova, jako je láska, žárlivost, sláva, cestování, vražda, manželství, luxusní hotel, loď, rychlé
auto, peníze, velký temný dům, rodina, přátelé, nehoda, zmizení, krádež, dobrodružství, podezřelý,
tajemství, poklad, drahokamy, bohatství atd. Poté studentům řekněte, že mají 10–15 minut na to,
aby vymysleli zajímavý příběh o svých oblíbených hvězdách. Řekněte studentům, že mohou
používat jakoukoli slovní zásobu nebo gramatiku, kterou chtějí, ale že musí použít alespoň pět slov
z tabule. Studenti pak vymyslí své příběhy a vyprávějí je zbytku třídy nebo jiným skupinám.
3. Příběhové domino.
Studenti pracují v malých skupinách. Napište výběr klíčových slov na sadu karet (jedno slovo na
kartu) a dejte každé skupině sadu karet. Řekněte jim, aby rozdělili karty rovnoměrně mezi skupinu.
Cílem aktivity je vyprávět příběh dominovým způsobem. Student A položí kartu a začne příběh.
Poté student B odloží jednu ze svých karet a pokračuje v příběhu. Poté student C pokračuje a tak
dále, dokud všichni studenti nevyužijí všechny své karty a příběh není dokončen. Studenti pak
znovu vyprávějí svůj příběh jiné skupině a poslouchají příběhy jiných skupin.